maanantai 11. kesäkuuta 2018

Sujata Massey: Rei Shimura ja morsiuskimono


Rei Shimura saa kiinnostavan ja kannattavan työtarjouksen. Häntä pyydetään matkustamaan Washingtoniin maineikkaiseen aasialaisen taiteen museoon. Museossa hän saisi pitää luennon japanilaisista kimonoista, joista museo kokoaa näyttelyn.
Rei tarttuu tarjoukseen ja onkin pian lentokoneessa mukanaan mittaamattoman arvokkaat kimonot, jotka hän on lupautanut kuljettamaan museoon tullessaan.
Rei saapuu kotimaahansa täynnä odotusta, mutta tuttuun tapaan asiat eivät mene niin kuin niiden olisi tarkoitus ja yksi Rein kuljettamista kimonoista varastetaan. Kimonoa etsiessään vastaan tulee Reille tuttu henkilö, kuolleena. kuolleella naisella on mukanaan Rein passi, mutta ei kimonoa. Rei uppoutuu niin syvälle kimonon etsinnöissä, että on pian itsekin vaarassa.

Rei Shimura ja morsiuskimono on Rei Shimura -sarjan viides osa.
Rei Shimura ja morsiuskimono, ei yltänyt ihan niin korkealle, kuin aiemmat osat, mutta tämäkin oli hyvä. Tällä kertaa lukijalle esiteltiin Kimonot ja niiden maailmaa. Tapahtumat sijoittuivat Washingtoniin, joka vei osan tämän sarjan hohdosta mennessään, sillä tämän sarjan vetonaula on mielestäni juurikin tuo Japani. Vaikka japanilainen kulttuuri oli edelleen vahvasti läsnä, toivon Rein palaavan pikaisesti takaisin Japaniin murhiensa pariin.

Antiikkia, kulttuuria ja murhaa suuremmassa roolissa taisi tällä kertaa olla Rein yksityiselämä, etenkin vaikea rakkauselämä, jonka Rei saikin melkoiseen solmuun tämän kirjan aikana. Itse olin Rein rakkauselämää kiinnostuneempi Rein perheeseestä, joka esiteltiin viimein kunnolla. Melkoiset vanhemmat Reillä onkin ja heihin tutustui oikein mielellään.

Murha kulki juonessa mukana, vaikka ei suuressa roolissa, eikä edes kovin mielenkiintoisena.

Lue myös: Rei Shimuran ensimmäinen tapausRei Shimura ja zen-temppelin arvoitusRei Shimura ja ikebana-mestari, ja Rei Shimura ja tappava manga.


Rei Shimura ja morsiuskimono, (The Bride`s Kimono, 2001)
Gummerus, 2004
Suom. Titta Leppämäki
Päällys: Sami Saramäki
s. 445

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti