perjantai 20. huhtikuuta 2018

Juhani Seppänen: Ensimmäinen sana on isä


Ensimmäinen sana on isä kertoo isästä, joka vaimonsa kanssa odottaa ensimmäistä lastaan. Isä pohtii isien ja äitien rooleja ja paljon kaikkea vanhemmuuteen liittyvää.

Ensimmäinen sana on isä on kirja jonka luin loppuun ainoastaan sen takia, että valitsin tämän hyllynlämmittäjä -haasteeseen. Jo kirjan alkumetreillä teki mieli lopettaa lukeminen, mutta kahlasin kirjan loppuun asti, sillä se ei ollut onneksi kovin pitkä.

Tämä kirja ei ollut minua varten, siksi myöskään tästä blogitekstistä ei nyt tule erityisen pitkä tai upea. Seppäsellä oli toki hyviä ja viisaitakin ajatuksia, joita hän toi esille kirjassaan, mutta minusta ne ajatukset etenivät aika pitkäveteisesti. Minä en saanut kirjasta otetta lainkaan, mutta ehkäpä tämä sopii jollekkin toiselle lukijalle paremmin. Vaikkapa sitten miehille, joilla on lapsia tai jotka suunnittelevat lapsia tai odottavat niitä. Minä ainakin olin täysin tämän kirjan kohderyhmän ulkopuolella, sillä en keksi tästä oikeastaan mitään hyvää sanottavaa. Luulen, että minulle tämä olisi uponnut paremmin, jos perheen arkea lasta odottaessa ja hänen synnyttyään olisi kuvattu enemmän ja arkisemmin. Tällä hetkellä minusta tuntuu, että kirja oli täynnä tietoiskuja Kelan sivuilta ja tutkimustuloksia.


Ensimmäinen sana on isä
Otava, 2000
s.237

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti